Pierwsze w Polsce autobusy elektryczno-hybrydowe są w Inowrocławiu!

Volvo Polska dostarczyło pierwsze cztery z szesnastu zelektryfikowanych autobusów miejskich do Inowrocławia – o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in). Jest to pierwsza w Polsce dostawa pojazdów tego typu. Volvo dostarczy wkrótce do Inowrocławia kolejne cztery elektryczne hybrydy oraz osiem autobusów całkowicie elektrycznych. Inowrocław to pierwsze w Polsce miasto, w którym po realizacji zamówienia flota autobusów miejskich będzie całkowicie zelektryfikowana.

– Bardzo się cieszymy, że mogliśmy dostarczyć do Inowrocławia pierwsze w Polsce autobusy o innowacyjnym napędzie elektryczno-hybrydowym. Jesteśmy też dumni z faktu, że dzięki dostawom naszych autobusów Inowrocław stanie się pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej składać się będzie wyłącznie z pojazdów zelektryfikowanych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny. Przykład Inowrocławia pokazuje, że w tym samym kierunku podążają miasta i operatorzy transportu publicznego w Polsce. Mam nadzieję, ze wkrótce będziemy mogli dostarczać kolejne zelektryfikowane autobusy do polskich miast, mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

– Jako włodarz miasta, mogę być dumny, że to właśnie Inowrocław będzie pierwszym miastem w Polsce, w którym 100% autobusów miejskich będą stanowiły autobusy z napędem w pełni ekologicznym – ciche, bezpieczne dla środowiska i komfortowe dla mieszkańców, w tym niepełnosprawnych. Po dostawie pozostałych autobusów, Inowrocław będzie prekursorem w tej dziedzinie. To ogromny sukces na skalę ogólnopolską, powiedział Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia.

Autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in) tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. W Inowrocławiu zastosowanie znajdą oba rozwiązania.

Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

W przypadku elektrycznych hybryd istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

– Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć przystanek wewnątrz budynku – np. galerii handlowej, gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie, mówi Małgorzata Durda.

Autobusy dla Inowrocławia zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i są w całości produkowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo.
Zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo jeżdżą dziś w Polsce w takich miastach jak Kraków, Sosnowiec, Inowrocław, Tarnowskie Góry, Jelenia Góra, Białystok, Krosno, Leszno czy Warszawa. Na całym świecie Volvo dostarczyło do tej pory operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

16 autobusów ekologicznych wraz z systemem ładowania będzie kosztowało 39 212 400,00 zł. Miasto poniesie koszt tylko w wysokości 15% wartości inwestycji. Pozostała część zostanie sfinansowana ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej. Przypomnijmy, że 3 lata temu MPK wzbogaciło swój tabor o 12 autobusów – elektrycznych i hybrydowych.

 

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

kliknij, by dodać komentarz

Czas minął. Wpisz poprawną wartość jeszcze raz.

ino-24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.