Komunikacja

16 kolejnych hybryd dla Inowrocławia?

Chcesz o czymś poinformować mieszkańców? Daj nam znać: portal@ino-24.pl

Co trzeci autobus MPK kursujący po Inowrocławiu to autobus hybrydowy lub w pełni elektryczny. Nasze miasto jest pierwszym, które od dwóch lat buduje flotę proekologicznych autobusów. Obecnie Inowrocław jest na etapie sporządzania wniosku o kolejne nowe ekologiczne autobusy.

Ministerstwo Rozwoju chce, żeby do 2021 roku po polskich drogach jeździło tysiąc elektrycznych autobusów. Obecnie pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny kursują po ulicach m.in. Inowrocławia, Warszawy, Krakowa, Lublina i Jaworzna.

–W Inowrocławiu mamy 36 autobusów, z czego 10 to autobusy hybrydowe, 2 to autobusy elektryczne i 4 autobusy napędzane sprężonym gazem ziemnym. Nasze plany związane z ekologicznym taborem są bardzo duże i zaawansowane. Ze środków unijnych zamierzamy zakupić 16 autobusów z napędem ekologicznym, czyli elektrycznym i hybrydowym. Mówimy tu już nie o tradycyjnych hybrydach, ale o hybrydach elektrycznych. W tej chwili jesteśmy na etapie sporządzania wniosku – mówi Mariusz Kuszel, dyrektor MPK w Inowrocławiu.

Z kolei prezydent miasta, Ryszard Brejza, ocenia, że samorząd czerpie wiele korzyści w związku z zakupem hybrydowego taboru. Według WHO, Inowrocław jest w tej chwili jedynym polskim miastem, które spełnia surowe wymogi dotyczące czystości powietrza.
– Jesteśmy miastem uzdrowiskowym, dlatego posiadanie ekologicznych autobusów to dla nas „być albo nie być”. Korzyści polegają przede wszystkim na niższej emisji spalin, powietrze jest czystsze. Obniżył się też poziom hałasu. To autobusy, które jeżdżą cicho, ruszają z przystanku w absolutnej ciszy. Są też bardzo wygodne – mieszkańcy chwalą sobie jazdę tymi autobusami – a przy tym bezpieczne, oszczędne i nowoczesne – wylicza Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia.
Autobusy hybrydowe wykorzystują głównie silnik spalinowy, a napęd elektryczny jest wykorzystywany w czasie postoju i podczas włączania się do ruchu. Po osiągnięciu prędkości 20 km/h załącza się napęd spalinowy. Pojazdy te charakteryzują się bardzo cichą pracą, o 30-40 proc. niższym zużyciem paliwa i emisją spalin mniejszą nawet o połowę. Z kolei autobusy elektryczne są bezemisyjne i zużywają o ok. 80 proc. mniej energii.

1 koment.

kliknij, by dodać komentarz

Czas minął. Wpisz poprawną wartość jeszcze raz.

  • Mam wrażenie, ze mamy autobusy, którymi nikt nie jeździ. Sam nie jechałem autobusem w Inie od podstawówki, rowerem jest szybciej! Już nie wspominam o aucie, bo jednak jestem za ekologia.

    Szkoda tylko ze mamy tak mało ściezek rowerowych